Hyves maakt een vrije val in unieke bezoekers, blijkt
eind oktober uit cijfers van comScore. Volgens het webstatistiekbedrijf
bezochten in september 3,429 miljoen mensen Hyves.nl. Daarin is het mobiele
bezoek niet meegerekend.

Hyves scoort daarmee vergelijkbare cijfers als Twitter en LinkedIn in
Nederland, die beide zo’n 3,6 miljoen unieke bezoekers trokken in september.
Het aantal minuten dat gebruikers maandelijks op Hyves zitten ligt met 98
minuten wel nog significant hoger dan bij LinkedIn (21 minuten) en Twitter
(29 minuten).

Facebook is koploper

Facebook is ver uit het zicht van Hyves verdwenen. Het sociale netwerk van
oprichter Mark Zuckerberg zweeft al een aantal maanden rond de 9 miljoen
unieke bezoekers per maand.

Ook uit onderzoek van Newcom Research & Consultancy in mei van dit jaar
bleek al dat Facebook inmiddels fors groter is dan Hyves in Nederland.

Zomer 2011

In de zomer van 2011 streefde Facebook Hyves voorbij in Nederland, blijkt uit
de cijfers van Comscore.

Ook uit de zoekopdrachten via Google blijkt hetzelfde beeld, al zijn dit geen
directe webstatistieken. Halverwege vorig jaar ging het aantal mensen dat in
Nederland zocht op 'facebook' het zoekvolume op 'hyves' voorbij.

Daling in STIR-cijfers

Uit cijfers van de Stichting Internet Reclame (STIR) blijkt dat het bezoek aan
Hyves sinds januari 2012 rap aan het dalen in. In 7 maanden tijd daalde het
aantal unieke maandelijkse bezoekers van 13 jaar en ouder van 6,8 miljoen
naar ruim 3,7 miljoen. Een deel daarvan wordt mogelijk gecompenseerd door
het mobiele bezoek. Dat wordt niet gemeten door STIR.

De daling doet zich voor onder alle leeftijdsgroepen, sociale klassen en
opleidingsniveaus die STIR meet. Wel groeide het bereik onder laagopgeleiden
in augustus voor het eerst in 9 maanden weer licht.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl